fbpx
    • Naamloos document
  • in 5 stappen naar een goed advies

    9 januari 2016
  • Een goed hypotheekadvies is meer dan een zoektocht naar de hypotheek met de laagste maandlasten. Het houdt rekening met de financiële situatie van de klant, is onafhankelijk en transparant; het is duidelijk wat de tussenpersoon eraan verdient.

    Advies nodig? Loop ons 5-stappenplan hieronder door.

    Stap 1. Vóór de afspraak

    Stap 2. Tijdens het eerste gesprek

    • Is de adviseur duidelijk over zijn werkwijze, de (geschatte) kosten en wat je van die werkwijze kunt verwachten? Financieel advies is nooit gratis en kost al snel rond de €3000.
    • Overhandigt de adviseur een dienstverleningsdocument en dienstenwijzer? In het eerste document staat welke werkzaamheden de adviseur verricht, welke kosten hij daarvoor naar schatting in rekening brengt en hoe die betaald worden. In de dienstenwijzer staat met welke aanbieders de adviseur zaken doet.
    • Stelt de adviseur duidelijke vragen om zich een beeld te vormen van je financiële situatie en hypotheekwensen?

    Stap 3. Na het eerste gesprek

    • Heeft de adviseur een duidelijk beeld van de maximale maandlasten die je kunt en wilt betalen? Denk aan:
      • De financiële situatie (zoals inkomen, uitgaven en schulden);
      • Toekomstplannen (zoals eerder met pensioen en minder werken);
      • Of de voorkeur uitgaat naar stabiele of variabele maandlasten;
      • Hoeveel je wilt aflossen;
      • Hoe groot het financiële risico mag zijn?
    • Is in te schatten hoe onafhankelijk de tussenpersoon is? In de dienstenwijzer staat met hoeveel aanbieders de tussenpersoon zaken doet en wat zijn relatie met een aanbieder is.

    Stap 4. Het hypotheekadvies

    • De adviseur controleert of het advies echt goed begrepen is, vraagt daarop door en geeft zo nodig extra uitleg.
    • Op de offerte staan de exacte advieskosten in eurobedragen vermeld.
    • In het hypotheekadvies zijn zowel de bruto- als nettokosten van de hypotheek uitgerekend. Verder is te zien wat de kosten nu en in de toekomst zijn (bijvoorbeeld over 10, 20 en 30 jaar).

    Stap 5. Nazorg

    Een goede adviseur neemt na het afsluiten van de hypotheek nog regelmatig contact op. Bijvoorbeeld als zich wijzigingen voordoen in de belastingwet of andere belangrijke zaken die jou als klant aangaan.

    Hij volgt de vermogensopbouw van de klant en evalueert regelmatig of diens financiële doelstellingen gehaald worden.

Maak een afspraak!