fbpx
    • Naamloos document
  • Toelichting vraag 1

  • Vanaf 1 april 2013 moeten banken uiterlijk 3 maanden voor het aflopen van de rentevaste periode een concreet aanbod doen. Ook de bedenktermijn wordt standaard 3 maanden.

    Neem contact op met je bank als deze vóór 1 april een korte bedenktermijn (meestal 2 tot 4 weken) hanteert en bespreek de mogelijkheden. Krijg je geen of niet voldoende uitstel, dan is er nog geen man overboord. Je kiest dan voor een tijdelijke, variabele rente zodat je alsnog op je gemak kunt ‘shoppen’ bij andere banken.

    Wat zijn mijn rechten?

    Vanaf 1 april 2013 heb je recht op 3 maanden bedenktermijn. Als je voor die datum een aanbod ontvangt met een voor jou te korte bedenktermijn, neem dan contact op met je bank en bespreek de mogelijkheden.

    Wat kan ik het beste doen?

    • Tot 1 april 2013 kun je in geval van korte bedenktijd contact opnemen met de bank en vragen om uitstel.
    • Als de bank ná 1 april 2013 een bedenktermijn hanteert van minder dan 3 maanden, neem dan gelijk contact met de bank op en wijs deze op de wettelijke plicht. Ben je dan nog niet tevreden over de gang van zaken, schrijf dan een klachtbrief aan de bank.
    • Ben je niet tevreden over de afhandeling van jouw klacht of heeft de bank niet gereageerd? Dan kun je binnen 3 maanden terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.
    • Stuur altijd een kopie van je klacht naar het Meldpunt Financiële Markten van de Autoriteit Financiële Markten. De AFM bemiddelt niet en ze beoordelen ook niet of jouw klacht terecht is, maar ze kunnen een onderzoek starten als zij vermoeden dat een bank de regels heeft overtreden.

    Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Maak een afspraak!